Ποια μέρα αποκαλούμε Αποφράδα;

ΜΟΙΡΑΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Αποφράδα μέρα είναι η μέρα που συνδέεται με κάποιο τραγικό γεγονός, το οποίο σημάδεψε τη ζωή ενός ανθρώπου ή (συνήθως) ενός λαού και που θεωρείται καταραμένη, γρουσούζικη.

Αποφράδες, δηλαδή ακατονόμαστες (από τη ρίζα φραδ- που αρχικά σήμαινε “λέω” και από την οποία προέρχονται οι λέξεις “φράση” και “ευφραδής”), ονόμαζαν οι αρχαίοι Αθηναίοι τις μέρες για τις οποίες δεν έπρεπε να γίνεται λόγος ή/και τις δυσοίωνες.

Ο όρος και στα νέα ελληνικά έχει παραμείνει με τη σημασία της άτυχης μέρας.

Αναφορές στις αποφράδες μέρες βρίσκουμε σε αρχαίους συγγραφείς, όπως ο Πλάτωνας, ο Πλούταρχος, ο Λυσίας και ο Λουκιανός. Ο τελευταίος στο έργο του “Ψευδολογιστής” (γνωστό επίσης και ως “περί της αποφράδος, κατά Τιμάρχου”) αναλύει διεξοδικά την έννοια της αποφράδας μέρας:

“Πολλά πράγματα λέγουν οι Αθηναίοι ομοίως με τους άλλους ανθρώπους, αλλ΄ αποφράδα μόνοι αυτοί λέγουν την κακήν, κατηραμένην και απαισίαν και ομοίαν προς σε ημέραν: Ιδού έμαθες ήδη τυχαίως τι σημαίνει διά τους Αθηναίους η αποφράς ημέρα• όταν ούτε αι αρχαί λειτουργούν, ούτε αι δίκαι δικάζονται, ούτε ιεροτελεστίαι τελούνται και ουδέν εν γένει γίνεται εκ των αισίων, η ημέρα αύτη ονομάζεται αποφράς (μτφ. Ιωάννη Κονδυλάκη – από το Project Gutenberg).

Χρονολόγιο των αποφράδων ημερών θεωρείται ότι παρέδωσε ο Ησίοδος στο “Έργα και Ημέραι”, του οποίου το δεύτερο μέρος (765-828) ασχολείται με τις ευνοϊκές και αποφράδες μέρες.

Νάχεν αστράψει ο ουρανός νάχε καγή η ώρα

Ως αποφράδα συνηθίζεται να αναφέρεται η μέρα κατά την οποία η Κωνσταντινούπολη αλώθηκε από τους Οθωμανούς, δηλαδή η 29η Μαΐου του 1453 (ημέρα Τρίτη). Γι΄ αυτή τη μέρα γράφει χαρακτηριστικά ο λαϊκός Ρόδιος στιχουργός Εμμανουήλ Γεωργιλάς:

“Νάχεν αστράψει ο ουρανός νάχε καγή η ώρα
Ήλιος, σελήνη μηδαμού να μ΄ είχαν ανατείλει
Και τέτοια μέρα μελανή να μ΄ είχε ξημερώσει
Εις του Μαΐου του μηνός, στας είκοσι εννέα
Τρίτην ημέραν δολερήν, που αυθέντευεν ο Άρης
Η φούσκωσις Ανατολής επήρασι την Πόλιν,
Οι Τούρκοι σκύλοι ασεβείς. Ω συμφορά μεγάλη
Εκείν΄ ημέρα σκοτεινή, αστραποκαϋμένη
Της Τρίτης της ασβολερής, της μαυρογελασμένης
Της Θεοκαρβουνόκαυστης, πουμπαρδοχαλασμένης
Λοιπόν μην ονειδίζετε τον βασιλέα αυθένταις
Διατί όλον το πταίσιμον ήτον εις τους ρηγάδες
Κ΄ εις τους αυθέντας της Φραγκιάς οπούπαν να βοηθήσουν
Την Πόλιν την θεόκτιστον να την αποκρατήσουν.

Αν θέλεις να λύσεις κι άλλες Απορίες, ακολούθησε τη σελίδα μας στο FACEBOOK:

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Τι σημαίνει στα ελληνικά το Μπερκέτι (Μπερεκέτι);

"Πήγαμε τρεις μέρες διακοπές στο χωριό και περάσαμε μπερκέτι!". Τελικά, περάσαμε καλά ή άσχημα; Για δες…

Ποιος άντρας είναι Κιμπάρης;

Έναν άντρα κιμπάρη ονειρεύεται κάθε γυναίκα να έχει στο πλευρό της. Διότι ένας τέτοιος άντρας είναι ιδανικός για σχέση και οικογένεια...

Πότε κοιτάζουμε Ασκαρδαμυκτί;

Όταν κοιτάζεις κάποιον επίμονα, χωρίς καν να ανοιγοκλείνεις τα βλέφαρά σου, τότε σίγουρα τον κοιτάζεις ασκαρδαμυκτί. Το ασκαρδαμυκτί είναι αρχαιοπρεπές...

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τι είναι η Αντζούγια (ή Αντσούγια);

Οι περισσότεροι - και δη οι καλοφαγάδες - σίγουρα έχουν γευτεί την αντζούγια. Αποτελεί ένα ιδανικό συνοδευτικό για όλα τα λαδερά φαγητά και τα όσπρια αλλά...

Ζήλια ή Ζήλεια; Πώς γράφεται σωστά το… βασανιστικό συναίσθημα;

Σύμφωνα με τον Σέξπιρ (στο έργο του “Οθέλος”), είναι ένα τέρας με πράσινα μάτια (η λαϊκή φράση “πρασίνισε από τη ζήλια του” παραπέμπει στο ίδιο χρώμα). Μακάρι αυτό το τέρας...

Πότε μια λέξη παίρνει διπλό τόνο;

Όλες οι λέξεις - πλην των μονοσύλλαβων - παίρνουν έναν τόνο, σύμφωνα με το μονοτονικό σύστημα. Οι λέξεις όμως που τονίζονται στην...

Τι είναι ο Κολαούζος (που δεν τον θέλει το χωριό που φαίνεται);

Θα έχεις ακούσει την παροιμία "Χωριό που φαίνεται κολαούζο δεν θέλει". Τι είναι όμως ο κολαούζος; Ο κολαούζος έχει 4 έννοιες...